Wednesday, December 16, 2009

petua pemuda n pemudi...


assalamualaikum sumew....


sambal telur ka... sangat sedap..nyum2.. hehhehe... pes sekali.. bukan nak citew pasal makan2 nie sumew.. tapi.. jeng3.... nak share siket pasal petua2 yang mungkin boley dikongsi bersamew... semua nie.. harus diberi kredir to.... fazmys on9.. hehheh.. pomot lagi nie.. hehhe.. kowang2 singah r sanew kalo berkesempatan.. hehhe okok2... mari lah berrenang2 tengok petua2 yang dicopy paste.. huhuhuhu..

ni petua yg blh digunakan kay badan...


Kulit Pisang Sebagai Losyen
Cuci kulit pisang masak dan potong kepada kepingan kecil. Masukkan ke dalam setengah cawan susu segar dan kisarsehingga sebati. Simpan ramuan ini ke dalam botol dan sejukkannya. Gunakan sebagai losyen untuk menyegarkan kulit kering atau bertompok.
Hilangkan Parut
Ramas sedikit asam jawa dengan sedikit air. Jangan terlalu cair. Sapukan air asam jawa pada tempat berparut. Biarkan sehingga kering. Seelok-eloknya lakukan pada waktu malam sebelum tidur.

ni plak untuk masalah2 muka..

Cara Untuk Menghilangkan Jerawat Batu@Besar
Ambil telur putih sahaja , masukan telur putih dalam bekas kecil
Ambil Kapas, dan ambil cebisan kapas kecil , sapukan telur itu di kapas..
letakkan di jerawat itu, sebolehnya lakukan cara itu sebelum tidur..
hasilnya ,jerawat itu akan melekat di kapas itu

Hilangkan Jerawat Halus
Seringkali jerawat halus ini menganggu fikiran kita. Walaupun tidak kelihatan jelas namun kulit muka masih menggerutu. Untuk mangatasi masalah ini ambil dua sudu tepung ubi. Kemudian dicampurkan dengan air asam jawa. Biar kelihatan pekat. Simpan dalam pei sejuk selama 1/2 jam. Sebelum tidur pakai sebagai mask/topeng.
Merawat Kulit berkedut
Parutkan sebatang lobak merah yang telah dibersihkkan, lalu dicampurkan bersama sesudu tepung jagung dan sebiji kuning telur. sebatikan bancuhan itu lalu dioleskan kepada kulit sekali sehari. amalkan sehingga berkesan.

ni plak untuk pakaian anda...


Cara Menghilangkan karat Pada Pakaian
Perahkan air limau nipis ke dalam bekas berisi satu sudu kecil garam halus.kacau hingga sebati dan sapukan kepada pakaian yang terkena karat. biarkan beberapa minit sebelum dibubuhkan sabun dan diberus seperti biasa.

Hilangkan Kesan Minyak
Kesan tompokan minyak yang terkena pada pakaian berwarna putih memang sukar dihilangkan. Kerap kali juga kita menggunakan bahan peluntur sehingga ada yang memudarkan warna pakaian tetapi kesan tompokan minyak tidak juga hilang. Cara mudah untuk mengatasinya ialah sapukan sedikit marjerin pada pakaian yang terkena tompokan minyak, biarkan seketika barulah dicuci seperti biasa.


okok.. tu antarew jew,, huhuhuhu,, banyak lagi tau kawan2.. kalo nak tahu lbh lanjut ag.. meh r join fazmys on9.. huhuhu.. n lagi satu.. x manis plak kalo x sebut name tuannya.. yang mengupkan sumew petua2 nie... x len x bukan.. en koboi.. hehheheh... thanks yew atas info nie... kawan2 said thanks.. hehhehe..

ok sumew.... sayew mahu merehatkan diri.... papai.. salam..

5 cmnt:

nabilah_2908 said...

waha fara dh mula berkongsi petua...hehehe...nice n3 dear... :)

nabilah_2908 said...

hye fara...

erm...cabaran master kami blogger dah masuk level 4..level terakhir...so...if tak keberatan...sudi lh singgh n drop 1 cmnt kt n3 'OR IRFAN KHAIRI' really need ur support...thnks.. :)

Syukie said...

wah hebat ade share petua....
hik2..akhirnya jumpa gak blog ko farah...~

fazmys said...

wah..gud job fara

aque said...

syukie: hahaha.. ko nie.. sean aku... wat2 x pasan jew... hehhehe.. n thanks sbb sudi singaah.. hehehe...

bos: hehhe... lalala... jempot masuk bos.. hehhehe...

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates